tirsdag 7. januar 2014

Nasi Goreng

Falt for denne oppskriften mest pga navnet.  Det høres ut som noe fra Ringenes herre ;-) Men egentlig betyr det bare stekt ris på indonesisk... Uansett var det veldig godt.  Jeg fant oppskriften på frukt.no Jeg finner mye godt tilbehør til middagen der.  Jeg har fulgt oppskriften men byttet ut basmatiris med fullkorn ris.  Jeg serverte dette som tilbehør til laks som jeg bakte i ovnen.  Nam nam!

Ingredienser: 
2 personer
3 dl. utblandet grønnsaksbuljong ( eller kok risen i vann rett og slett)
1/4 ts salt
en pose fullkorn ris ( poser er greit det)
1/2 løk
3 dl. finstrimlet hodekål
2 dl. revne gulrøtter
1 stk paprika
1/2 ss smør
1/2 ss karri
1 ts japansk soyasaus
1 båt hvitløk 
1/2 dl peanøtter uten salt helst





Kok risen som den risen du velger skal kokes ;-) Hakk løk, strimle hodekål, riv gulrøttene og skjær paprikaen i strimler.  
Stek løk og kål i en gryte med smør og karri.  Tilsett gulrot, paprika, soya og hakket hvitløk.  Bland grønnsakene og den kokte, varme risen.  Smak til med salt og karri.  Jeg serverte peanøttene ved siden av pga allergi i familien.  Dette var kjempegodt

2 kommentarer:

  1. Nå fikk jeg plutselig lyst på BAMI goreng... :D
    Tror sannelig jeg må få meg litt frokost først. Det hjelper kanskje litt. :P

    SvarSlett