torsdag 23. mai 2013

Squash provencale


Denne oppskriften fant jeg i frukt.no.  Det er mange mange flotte oppskrifter der.  Har jeg mye squasj liggende søker jeg bare på squash og får opp mange flotte forslag til oppskrift.  Jeg har kuttet ut brødrasp og reven hvitost som var med i oppskriften.   Men jeg raspet over litt parmesan ost, som gir en kjempegod smak!

Ingredienser

1 løk
2 båter hvitløk
litt god olje, feks raspolje
1 stk grønn squash
3 tomater
salt og pepper
1 ts. tørket timian
parmesanost

Skrell og hakk løk og hvitløk.  Fres de myke og blanke i litt olje under stadig omrøring. Forsiktig med varmen, brent hvitløk er ikke godt.  Skjær imens squashen i skiver

 Jeg deler de i fire som her og kutter vekk det svampaktige i midten.  Synes de blir best sånn.  Har gjort det med de to bakerste på bildet.
Skjær tomatene i båter og legg alt i løkgryten.  Ha i salt ( bare litt) pepper og timian. La det steke over moderat varme i ti min under lokk.  Sett på oven på 225 grader imens.
Legg grønnsakene i en ildfast form.  Strø over litt parmesan ost og gratiner retten på midterste rille i ca 15 min.  Dette er en stor og god porsjon.  Jeg brukte den til kyllingfile, men kan brukes til mye annet også.  Jeg spiser ikke poteter eller saus når jeg har en sånn grønnsaksform som tilbehør :-) Nam!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar